Solresor

En blogg om restips

Finansiera vuxenstudier

Skall du studera i vuxen ålder finns det flera olika sätt att finansiera din utbildning.

” När man skall gå en utbildning som vuxen, kan det ibland krävas draghjälp för att man skall ha råd. För detta finns en rad fonder och stipendier man kan anmäla sig till. Det är inte ovanligt att man kan hitta stipendier som betalar kostnaden och själv behöver man bara stå för litteratur och annat som kan tillkomma under studierna. Vissa utbildningar är också berättigade till studiemedel vilket kan underlätta en hel del för den som inte har kapital att satsa på sin utbildning eller för att kunna fokusera på studier och inte behöva arbeta samtidigt som man skall komma framåt med studierna. ”

 

Läs hela artikeln!

Spara till din pension

Vill du få ut så mycket som möjligt av ditt sparkapital när du pensionerar dig?

 

” Om du har ett sparkapital att investera eller om du månadssparar undrar du säkert vilken avkastning du kan få på din investering. Genom att ta reda på den förväntade avkastningen kan du räkna ut hur mycket du behöver spara för att uppnå dina sparmål. Kanske vill du beräkna hur mycket du måste avsätta varje månad för att få en hygglig pension.

Avkastningen hänger samman med risken

Det finns inga gratisluncher i investerarvärlden. Om något ger en hög avkastning finns det alltid en hake. Ofta handlar det om risk. Investeringar som ger en riktigt hög avkastning är förknippade med en högre risk. ”

 

För vidare information se www.ekonomibarometern.se

Hur skalar du upp din verksamhet?

Den ekonomiska aspekten kan du inte bortse från vid en skalning av ditt bolag

” Det är därför allt mer vanligt förekommande att man kallar in konsulter som är specialister på denna del av företagsambitioner. Vinsten med att anlita proffs vid expansion är stor. Dels kan man få en indikation på om man tänkt helt fel och riskerna är för stora för att man skall kunna satsa. Samtidigt kan man också få hjälp med hur man skall gå tillväga för att en genomförbar upp-skalning av verksamheten skall falla ut som man hoppats. I mångt och mycket rör det sig om att beräkna och titta på siffror. Den ekonomiska aspekten är givetvis också viktig och man kan räkna med att det finns lösningar där uppskjutna skatter i expansionsfonder, eller tillfälliga investeringar är tänkbara. ”

 

Läs mer på www.borsfond.se

Runstreak – den nya livsstilen?

Du kanske har hört ordet, eller snarare fenomenet, runstreak? Oavsett om du gör det idag eller aldrig har hört talas om det påstår många att det blir som en livsstil. Här finns vidare information om runstreak för nybörjare. Vad som här följer är en redogörelse för vad runstreak är och dess bakgrund!

Runstreak är ursprungligen ett engelskt begrepp som beskriver att man ska springa i en streak (följd på svenska). Man ska alltså springa en engelsk mile, 1 609 meter, varje dag (per 24 timmar). Det ska också ske flera dagar i följd, oftast 100 dagar, för att kunna ses som en regelrätt runstreak. Om det är så att du tar en dags avbrott eller vilodag så får du börja om från början.

Om du springer varje dag i ett år kan du till och med ansöka om medlemskap i en runstreak-organisation i USA, då detta är en vanlig företeelse i USA. Den som har gjort världens längsta runstreak är en engelsman som sprang varje dag i 52 år!

Vilka regler finns det?

Det finns inga mer specifika regler än att man ska springa varje dag i följd och minst en engelsk mile, utan man har själv möjligheten att utforma sina egna regler. Vissa runstreakare har satt upp regler som att de ska vara ombytta (till exempel att man inte kan springa till bussen i arbetskläder), att man måste springa (även om det är långsamt, vilket innebär att till exempel promenad inte räknas) och att man måste vara ute och springa minst till exempel 20 minuter per dag (så länge man har fått ihop en mile). Vissa väljer att endast springa utomhus medan andra springer både utomhus och inomhus på löpband.

Många fördelar med runstreak

Förutom att komma ut i den friska luften oavsett väder varje dag, finns det fördelar med en runstreak i form av det är motivationshöjande och du får snabbt in en ny sund vana.

Aktiviteter utan krav

Man måste inte vara så idog med att ordna med aktiviteter som ska utveckla och engagera. Det här gör man ju ändå under dagtid. När kvällen kommer så tycker de flesta att det är skönt att bara få slappna av. Under konferenser i Göteborg kan en öppen eld med grillning och allsång kan vara alldeles tillräckligt. Likaså kan en god middag med lite underhållning eller musik vara. När man ska boka aktiviteterna så ska man inte sträva efter att vara galen och annorlunda. Tänk på att lugnare aktiviteter som bastubad ger bättre tillfälle till att prata med varandra. Den här typen av aktiviteter gör att man lär känna varandra bättre och att man slipper tävla.

Tävling och priser

Vill man tävla så ska man förstås göra det, men med reservation för att det kommer att finnas deltagare som inte alls vill hålla på och ta ut sig för tävlingens skull. Man kan tävla i enklare lekar som att gå över en gräsmatta i högklackat med ägg på sked som man håller med munnen. Man kan också tävla i olika sporter som paddling, simning och basket. Vilken tävling man ordnar med beror på vem som är med. Man får vara rätt finkänslig och se till att det inte blir så att folk känner sig illa berörda då de måste sporta fast de inte alls känner sig bekväma med detta.
Priser är också viktiga. Här ska man se till att alla som är med får något. Om man inte ger alla deltagare någon form av pris så kanske folk ler och ger intrycket av att det är fint att den som vann fick något men inombords så kokar de av avundsjuka. Sådan är den mänskliga naturen så dela ut choklad och presentkorgar till alla som är med så att alla tycker att det var värt att vara med på konferensen och att delta i de företagsaktiviteter som anordnades.

Snabb energi

Det finns en hel del inom träning som handlar om att snabbt kunna förse kroppen med den energi som krävs. Inom kosttillskott kan man hitta en uppsjö ämnen som alla har detta som huvuduppgift. För den som är intresserad kan åtskilligt om kosttillskott hämtas via denna artikel. Även om kosttillskott kan göra en hel del för hälsan och prestationer vid träning, är det inte dessa tillskott som gör skillnaden. Det är fråga om att träna kontinuerligt och att jobba konsekvent!

Även om det är träningen som gör skillnad, kan vissa dock önska att de fick snabbare energi och bättre explosivitet. Det är här PWO kommer in. En pre workout kan inte bara öka din styrka och kraft utan även din energi. De tillskott som kan öka energin inkluderar till skillnad från vad många tror inte stimulantia. Anledningen till detta är att koffein visserligen kan öka uthålligheten i musklerna, men ett tillskott som ökar din energi är snarare ett ämne som ökar uthålligheten utan att ha någon större inverkan på det centrala nervsystemet. Här finns en bra artikel om PWO för den intresserade. Du som vill få ökad energi av din pre workout bör därför se till att den innehåller åtminstone två av följande tillskott:

Tyrosin

Tyrosin är en aminosyra som har bevisats kunna öka energin utan att ge biverkningar som koffein ger. Forskning på området tyder dessutom på att tyrosin kan öka både ditt fokus och din uthållighet. Kroppen använder denna aminosyra för att producera flera viktiga hormoner och neurotransmittorer såsom epinefrin och dopamin.

Taurin

Studier visar att taurin kan främja uthålligheten i musklerna med upp till 50 procent. Ett sätt på vilket taurin åstadkommer detta, är enligt en tysk studie genom att hjälpa hjärtat att pumpa mer blod till musklerna. I en annan studie fann forskarna att de deltagare som tog en drink innehållande taurin före ett träningspass kunde utföra fler repetitioner i bänkpress än vad deltagarna i placebogruppen klarade av. Därför bör din pre workout innehålla ett energigivande tillskott som taurin.

B-vitaminer

Vitaminerna B6 och B12 är viktiga för kroppens energiproduktion. Om du tar B-vitaminer som ett separat kosttillskott, är det inte nödvändigt att du tillför kroppen dessa genom din PWO. Du som inte tar kosttillskott med B-vitaminer kan dock med fördel inkludera dessa i din pre workout.

Rosenrot (rhodiola rosea)

Rosenrot är en ört som anses vara stimulerande för kroppen, då det ökar dess motståndskraft mot flera olika stressorer. Rosenrot kan hjälpa till att stödja viktiga hormoner som till exempel testosteron, tillväxthormon och tillväxtfaktorn IGF-1 såväl som sköldkörtelhormon och dopamin. Örten har dessutom visat sig kunna hjälpa kroppen att bibehålla hälsosamma nivåer av det katabola hormonet kortisol.

Fjärilsranka (schisandra chinensis)

Om din pre workout innehåller bäret från denna kinesiska vinranka, kan din muskeluthållighet öka och din hjärnfunktion förbättras. Bäret från fjärilsrankan kan också hålla kortisolnivåerna i kroppen nere, och har i hundratals år använts inom den traditionella kinesiska läkemedelskonsten.

För andra tips om kost och träning, hänvisar vi gärna till ifkumea.se vilka regelbundet tar fram artiklar om friskvård. Är det å andra sidan en mer prestationsorienterad fokus som gäller för dig, har dalbergs.se fått en hel del uppmärksamhet under senaste året. Hoppas att du finner vår artikel om PWO läsvärd.

© 2019 Solresor

Tema av Anders NorenUpp ↑